Kary UOKiK dla firm wprowadzających konsumentów w błąd

Wavebreak Media Ltd/bigstockphoto.com

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał firmy sprzedające towary podczas prezentacji i pokazów. Urząd stara się unormować rynek zakupów na prezentacjach. Między innymi dlatego wydano sześć decyzji. Na pięć przedsiębiorstw nałożono kary na łączną kwotę niemal pół miliona złotych.

Kara została nałożona za umyślne wprowadzanie w błąd starszych osób. Firmy te zachęcały starsze osoby do brania udziału w różnych spotkaniach, podczas gdy prawdziwy cel tych spotkań był ukryty. Wykorzystywały sprzeczne z prawem weksle i wprowadzały w błąd zaproszone osoby, nie mówiąc o właściwościach produktów, jakie oferowały.

Jak ustalił UOKiK, największym wabikiem na starsze osoby okazały się bezpłatne badania, domowa rehabilitacja, prelekcje o zdrowym stylu życia, oferowane prezenty, a także wykorzystanie wizerunku papieża Jana Pawła II, który według jednej z firm miał używać jej produktu. Nie ujawniano jednak, że produkcja rozpoczęła się już po śmierci papieża.

Podczas spotkań zachęcano starsze osoby do kupowania drogich przedmiotów. Klienci często decydowali się na niepotrzebny zakup, gdyż produkty były tak połączone z wykładami podczas spotkań, by skłaniały ich do zakupu. Przykładowo, podczas rzekomych badań proponowano suplementy diety, a podczas rehabilitacji lampy do naświetlania czy masażery. Klienci kupowali drogie przedmioty, natomiast w przypadku, gdy decydowali się je zwrócić lub zareklamować, powstawał problem.

UOKiK radzi także, w jaki sposób postępować, by nie dać się oszukać. Przede wszystkim uważnie czytać wszelkie zaproszenia. Zwracać szczególną uwagę na cel spotkania, który powinien być jasny. Należy również mieć pełną świadomość, że prezenty oferowane podczas wykładów czy badań nigdy nie są za darmo. Urząd przestrzega także, aby decyzji zakupowych nie podejmować pochopnie i zbyt szybko i nie dawać się ponieść chwili. W przypadku zawierania umów ratalnych dokładnie czytać umowy, także to, co jest napisane małym druczkiem. Należy także sprawdzić, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Klient musi dostać swój egzemplarz umowy oraz wszystkie załączniki, takie jak regulaminy czy załączniki. Warto także pamiętać, że od umowy można odstąpić w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, a jeżeli sprzedawca o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *