Nieuczciwe praktyki operatorów telekomunikacyjnych

olly2/bigstockphoto.com

Zmiana warunków umowy, nieuczciwi przedstawiciele handlowi czy usługi SMS w zawyżonej cenie to tylko niektóre problemy, jakie napotykają niekiedy na swojej drodze klienci podczas kontaktów z operatorami telekomunikacyjnymi. W takiej sytuacji można zgłosić się do instytucji takiej jak UKE.

Okazuje się bowiem, że użytkownik abonamentu telefonicznego czy usługi dostępu do internetu wcale nie jest na straconej pozycji i to niezależnie od tego, z jaką firmą podpisał umowę. Tylko w 2015 roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK wpłynęło około 55 tysięcy skarg użytkowników właśnie na nieuczciwe praktyki stosowane przez operatorów komórkowych. Wynika z tego, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jakie prawa im przysługują. W razie problemów z operatorem można zgłosić się m.in. do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Niemal połowa postępowań mediacyjnych przeprowadzanych co roku przez UKE kończy się w sposób pozytywny dla konsumentów.

Na co można złożyć skargę? Głównym problemem są praktyki nieuczciwych przedstawicieli handlowych. Dotyczy to przede wszystkim osób starszych, które nie są bliżej zaznajomione ze sprawami telekomunikacyjnymi. Poza tym często konsumenci skarżą się na zmianę warunków umowy na odległość. Konsultanci telefoniczni podczas rozmowy telefonicznej pomijają elementy, które dla abonenta nie są korzystne przedstawiając tylko same zalety danego rozwiązania. Klient zgadza się na zmianę umowy, a po fakcie okazuje się, że jej postanowienia nie są zgodne z tym, co usłyszał podczas rozmowy telefonicznej. Innym problemem są tzw. usługi SMS Premium, a więc SMS o podwyższonej opłacie. Wielu abonentów takie usługi aktywuje nie czytając wcześniej ich regulaminu. Wiąże się to później niejednokrotnie z bardzo wysokimi rachunkami.  Pozostałe skargi dotyczą najczęściej braku możliwości przyłączenia usługi, braku zasięgu, zaniżonego transferu danych, braku rzetelnej informacji, celowego wprowadzania w błąd, opłat za roaming czy kwestii przeniesienia numeru do nowego operatora.

UKE zajmuje się przede wszystkim postępowaniem mediacyjnym i interwencyjnym. W wyniku takich działań sprawy bardzo często kończą się w sposób korzystny dla konsumenta. Na nieuczciwych operatorów czekają głównie kary finansowe, niejednokrotnie bardzo wysokie, rzędu kilkuset tysięcy złotych. Poza tym Urząd Komunikacji Elektronicznej ściśle współpracuje z innymi organizacjami konsumenckimi oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie poradnictwa i stanowienia prawa. W sprawach trudnych wypowiada się też niekiedy Rzecznik Konsumentów czy Rzecznik Praw Obywatelskich.

Wniosek do UKE może skierować każdy abonament mający jakiekolwiek problemy ze swoim dostawcą usług. Wcześniej musi jednak wyczerpać drogę postępowania reklamacyjnego u danego dostawcy. Postępowanie  tego typu jest jednoinstancyjne, a dostawca ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi.  Jeśli decyzja jest negatywna lub mało satysfakcjonująca, można zgłosić się do UKE z kopią otrzymanego pisma reklamacyjnego.

28 komentarzy

  1. Jerzy Piotr pisze:

    Nie polecam zgłaszać skargi na operatorów sieci komórkowych do UKE, bo nie ma to najmniejszego sensu. Zamiast odpowiedzi otrzymuje się tylko odpis odpowiedzi operatora i „jaśniepan” urzędnik podający się za głównego specjalistę z UKE uważa, że załatwił sprawę. Ponadto podpisywane przez niego pisma nie odpowiadają podstawowym normom pism urzędowych i dyskwalifikują takie osoby jako urzędników. Ponadto niski pozom merytoryczny, jak również ogólnie pojętej kultury.

    • Anonim pisze:

      Witam.Proszę się nie zniechęcać tylko pisać skargi i zachować komplet dokumentów,nie może tak być że będą nas lekceważyć,oszukiwać i odpisywać bzdury bo nie ma prawidłowo działającej jednostki kontrolnej,to się musi zmienić!!! Również składałam skargę do UKE na T-mobile i tak jak Pan otrzymałam przepisane kłamstwa operatora i do tego straciłam numer + połowę kary czyli łaskawca okradł mnie przy milczącej aprobacie UKE.W tej chwili mam podobnie z PLUSEM ale ja się nie poddam aż nie poruszę ignorantów do pracy>Pozdrawiam.

  2. Krzychu pisze:

    Bo operatorzy telekomunikacji to 1 wielka pieprzona mafia

  3. Wnerwiony pisze:

    Uwaga na nieuczciwe praktyki T-mobile wobec korzystających z usług na kartę i ofert promocyjnych !!
    Pomimo zasilenia konta przed upływem jego ważności często doładowanie pokazuje się z dużym opóźnieniem, a za wykonane w czasie tego opóźnienia połączenia, SMS-y lub internet są naliczane opłaty jak w normalnym cenniku. Co prawda po złożeniu reklamacji opłaty te są zwracane, ale wymaga to od nas jako użytkowników comiesięcznego monitorowania naliczanych opłat i marnowanie czasu na składnie reklamacji.
    W tym roku zdarzyło mi się już kilka razy pobranie opłat na poziomie 3 – 10 zł mimo taryfy promocyjnej i doładowywania w ostatnim dniu ważności promocyjnych usług. T-mobile tłumaczy to opóźnieniami w ich systemie uznawania wniesionych opłat.

  4. Nie jestem wielbłądem pisze:

    T-Mobile wkęca klientów, jak tylko się da. Ostatnio złożyli na mnie donos w sprawie nieistniejącej umowy do firmy windykacyjnej i teraz to ja muszę udowodnić, że nie jestem wielblądem. Cholerna strata czasu i nerwów.

  5. Wioletta pisze:

    Play również nie należy do uczciwych operatorów. Mam z nimi problem już od przeszło miesiąca. Mianowicie zrobiłam doładowanie przez konto bankowe,od operatora otrzymałam potwierdzenie że doładowanie powiodło się A jednak na koncie telefonicznym nie miałam kasy. Telefony, e-maile do operatora,reklamacje i ciągle odpowiedzi że to wina mojego banku. W banku też reklamowalam i oni też otrzymali potwierdzenie od play że operacja była udana.A play ciągle czepiał się (i nadal się czepia bo sprawa jest w toku),że to wina banku. Stanowczo nie polecam tego operatora!!!Dla mnie to są złodzieje!!!

  6. Anonim pisze:

    U mnie w PLAY kilka razy pobrali z konta to za internet ,to za jakąś usługę,którą natychmiast odłączyli.Efekt końcowy nie ma pieniędzy na telefonie a ni tego za co zapłaciłem. Pomimo zgłaszanego problemu do salonu lub u operatora,na pocztę,nie robią nic i kasy też nie oddają. Oszusci i złodzieje!!

  7. Anonim pisze:

    Orange handluje bezczelnie numerami w swojej sieci skandal totalny. Czy naprawdę nie ma bata na nieuczciwych konsultantów handlujących numerami w jednej sieci.

  8. Anonim pisze:

    Ostrzegam przed nieuczciwymi praktykami Orange w moim przypadku posiadam w Orange 8 numerów od paru lat w ubiegłym miesiącu przedłużyłem na następne dwa lata zamówiłem do tego dwa telefony samsung S8 Dostałem kurierem dwa aparaty używane po renowacji.Na składane reklamacje Orange przeprosiło mnie Nowych telefonów nie otrzymam bo takich nie maja Za umowę ustna telefoniczna która zawarłem nie odpowiadają jeśli mi nie odpowiada radzą dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. Wstyd i za takie traktowanie klientów przez Orange

  9. Anonim pisze:

    Jestem kolejnym oszukanym przez PLAY. Wrobili mnie w rozmowy których nie prowadziłem.

  10. Zawiedziony pisze:

    Jestem kolejnym oszukanym przez PLAY. Omijajcie tą firmę.

  11. Grażka pisze:

    Ja mam podobnie z siecią plus. Miała być promocja Smart dom a rachunki przychodzą bez rabatu . Jak złożyłam reklamację to korekta została wystawiona na 5 zł. A według moich wyliczeń przepłaciłam ok 60 zł. Od trzech miesięcy składam reklamację i ciągle to samo. Nie polecam

  12. MARIOLA pisze:

    plus stosuje nieuczciwe praktyki…nie mam zasięgu tam gdzie wyjeżdżam często…WMAWIAJĄ,ŻE MAM!!!nie mogę się wypisać,bo smart dom..kółko się zamyka…płacę za coś z czego nie korzystam…i jeszcze w tv..szymon reklamuje ,że zasięg jest wszędzie..paranoja…NIE POLECAM…

  13. Nikoś pisze:

    W play skasowali mnie 200 zł za 160MB.Obrabowali mnie w biały dzień.

  14. Anonim pisze:

    Składać reklamację w Play ,to strata czasu i nerwów. Osoby rozpatrujące skargę to pozbawione kompetencji, powtarzające jak papugi, że problem rozwiązany,że sprawdzali i bardzo się cieszą:) Szkoda tylko, że problem jak istniał tak istnieje.I nie ma żadnej instancji wyższej, do której można się zwrócić. Jest tylko bok pełen bezradnych ludzi pytających zawsze po czczej rozmowie : w czym JESZCZE mogę pomóc? Trzeba uciekać jak najdalej od playa.

  15. Temobile pisze:

    Temobile ukradło mi przez 5 dni 84 złote i stwierdzili że tyle pobrali za wif z którego nie można było się połączyć.

  16. jaaa pisze:

    też zostałem oszukany przez t-mobile, zastanawiam się czy jest sens składać skargę do uke skoro wszyscy piszę że szkoda czasu i nerwów, robociki w uke rozpatrują skargi na zasadzie kopiuj – wklej, ale co się dziwić , lobby komórkowe ma długie macki i urzędasy pewnie siedzą w ich kieszeniach.

  17. Oszukany przez Play pisze:

    Ostrzegam przed podpisywaniem Aneksów na telefon na Raty w Play.
    Oni nie używają słowa Raty tylko Pakietem Smartfon.
    Spłacisz i płacisz dalej aż SAM nie wypowiesz umowy!
    To Złodziejstwo i stosowanie niedozwolonych klauzul ‼️
    Może UOKiK sam z Urzędu sprawdzi wreszcie, jak Konsumenci są robieni w Balona i płacą za coś co dawno spłacili!!!

  18. Anonim pisze:

    Jak najdalej od Play. Na mapach super zasięg, w rzeczywistości brak możliwości korzystania z internetu i zrywane połączenia.Ciągłe przełączanie na sieć Orange, która w ogóle nie działa. Zgłaszanie problemów i żadnej poprawy a zgłoszenia nawet nie rejestrowane na koncie, chyba żeby dowodów nie było.Wszystkim zainteresowanym szczerze odradzam, po prostu oszuści.

  19. Wkurzona pisze:

    Od roku mam problem z Play. Wrabiają mnie w smsy premium, których nie wysyłam. Mam włączone blokady na te numery, a mimo tego już trzy razy pojawiły mi się na koncie dodatkowe opłaty za tego typu usługi. Kopanie się z koniem. W końcu zwracają hajs, ale muszę tracić czas i sama się o to upomnieć. I bezczelnie wmawiają mi, ze takie smsy wyszły z mojego telefonu. Nawet sugerowano mi, że być może ściągnęłam szkodliwe oprogramowanie na telefon i to jest przyczyna. A w systemie widza model telefonu i wiedza, że to nie smartfon i na dodatek nie ma internetu – w historii zero transferu danych.

  20. Anonim pisze:

    Jestem właśnie na etapie kopania się z koniem. Pogotowie energetyczne wykonało połączenie na mój numer w play, ponieważ wystąpiła awaria sieci i koniecznym było wpuszczenie monterów na mój teren. Połączenie nie doszło do skutku, zostało przekierowane na pocztę głosową i aparat jego nie wykazywał.Złożyłam zawiadomienie do play i otrzymałam pismo z numerem sprawy, gdzie żądają ode mnie przedziwnych informacji jak np skąd dzwonił rozmówca, ile kresek było na wyświetlaczu. Łącznie 14 idiotycznych pytań. To, co byłam w stanie przekazać przekazałam w dniu zgłoszenia. Dzisiaj ponownie, przez godzinę na czacie zadręczano mnie idiotycznymi pytaniami. Problemem jest fakt, że z braku możliwości usunięcia awarii energetycznej wszczęto postępowanie administracyjne. Pozostało mi podać play do sądu!

    • Jasia pisze:

      Od zeszłego roki mam problem z play w maju tego roku spłaciłam im wszystko i taka odpowiedż otrzymalam ze wszystkie umowy sa zamkniete a oni nadal twierdza ze jeszcze nie i wysyłaja mi faktury

  21. Mll pisze:

    A może do prokuratury składać zawiadomienia i do sądu.

  22. ##D pisze:

    [quote]”Ostrzegam przed podpisywaniem Aneksów na telefon na Raty w Play.
    Oni nie używają słowa Raty tylko Pakietem Smartfon.
    Spłacisz i płacisz dalej aż SAM nie wypowiesz umowy!
    To Złodziejstwo i stosowanie niedozwolonych klauzul ‼️
    Może UOKiK sam z Urzędu sprawdzi wreszcie, jak Konsumenci są robieni w Balona i płacą za coś co dawno spłacili!!!”[/quote]
    POTWIERDZAM!

    Raty za telefon nie znikają po skończeniu się umowy. PRaktyka firmy jest taka że anulują opłaty za telefon, który już został spłacony w momencie jak się podpisze dalej aneks na 24miesiące!

  23. Anonim pisze:

    Podczas podpisywania umowy, sprzedawca punktu Plus GSM i Polsatu wprowadził mnie w błąd, w wyniku czego, straciłam wszystkie dotychczasowe rabaty(rachunek wzrósł o 100%), pomimo, że zapewniał mnie o tym, ze nie zostaną utracone,
    Pracownik pisemnie potwierdził, że przyznaje się do swojego błędu i poprosił w reklamacji o przywrócenie poprzednich rabatów oraz poinformował, że gdybym została poinformowana o konsekwencjach, umowy bym nie podpisała, przyznał, że zrobił to nieświadomie, ponieważ podczas sprzedaży, nie została sprawdzona szczegółowo moja dotychczasowa oferta. Pomimo oświadczenia pracownika i mojego potwierdzenia zaistniałej sytuacji, reklamacja nie została uwzględniona….. Jestem zaskoczona tym jak Plus GSM potraktował mnie po ponad 20 latach korzystania z ich usług…. Gdzie najlepiej się odwołać?

  24. Bad Mean Muthafucka pisze:

    Play zrobiło mnie na cacy przy przedłużaniu umowy.Rozmowa telefoniczna z konsultantem wręcz przepełniona była samymi korzyściami, obniżką abonamentu, upgrade’m transferu i cudach na kiju. Dwa razy padła podana kwota za całość w comiesięcznym rozliczeniu. Nie muszę pisać, że nijak ma się to do wysokości należności na fakturach. Wmawiają mi w odpowiedziach na reklamację,że nie widzą żadnych uchybień. Zażądałem od nich pliku dźwiękowego z całym nagraniem rozmowy z konsultantem.Plik dostałem, przesłuchałem i utwierdziłem się, że wprowadzono mnie w błąd nie podając wszystkich kosztów. Czekam na ostatnią odpowiedź z ich strony w przedmiotowej kwestii.
    Następny etap sąd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.