Overbooking – jakie masz prawa, gdy padnie na ciebie?

Overbooking

 

Czym jest overbooking?

 

Overbooking jest powszechną praktyką stosowaną przez linie lotnicze na całym świecie w celu zmniejszenia strat spowodowanych nieobecnością pasażerów, którzy nie zgłosili się na odprawę. Drugim zadaniem overbookingu jest również zminimalizowanie problemów związanych z pustymi miejscami oraz rozmieszczeniem bagażu w samolocie. Praktyka ta polega na sprzedaży większej ilości biletów na lot niż ilość miejsc w samolocie. W związku z tym, w sytuacji w której wszyscy planowani pasażerowie stawią się na odprawie, reszta posiadająca bilety z klauzulą overbookingu musi w takim wypadku pozostać na ziemi. Dlatego też kupując bilet lotniczy, ważne jest aby dokładnie przeczytać warunki przewozowe, szczególnie kiedy korzystamy z usług tzw. tanich linii lotniczych lub kupujemy bilet przez internet.

 

Ochrona prawna

 

W związku z możliwościami nadużyć ze strony linii lotniczych, Wspólnota Europejska opracowała system aktów prawnych regulujących overbooking, a także zapewniających pasażerom należytą ochronę przed przykrymi sytuacjami związanymi z koniecznością pozostania na ziemi. Obecnie, każde państwo należące do Unii Europejskiej zobowiązane jest do przestrzegania specjalnych przepisów, zawartych w regulaminie europejskich n. 261/2004. Regulamin ten ma zastosowanie do lotów zarejestrowanych jako loty rejsowe oraz do lotów czarterowych, przylatujących lub odlatujących z jednego z państw należących do Unii Europejskiej. Ponadto regulamin obejmuje także loty z państw spoza Unii, jeżeli linie lotnicze organizujące lot posiadają odpowiednie zezwolenie wydane przez jedno z państw członkowskich.

 

Kto zyskuje ochronę zapewnioną w regulaminie?

 

Odpowiednią ochronę i opiekę zapewnioną powinien mieć każdy pasażer posiadający ważny bilet lotniczy, na którym znajduje się informacja na temat rezerwacji z overbookingiem. Ponadto osoba, która posiada normalny bilet, musi także zgłosić się do odprawy w wymaganym przez linie lotnicze czasie. Regulamin Unii Europejskiej nie dotyczy jednak osób korzystających z darmowych przelotów, a także tych którzy skorzystali z innych specjalnych warunków podróży, niedostępnych dla wszystkich pasażerów.

 

Jaką opiekę ma zapewnioną pasażer?

 

Pasażer, który ze względu na overbooking zostanie na ziemi, ma zapewnioną ze strony linii lotniczych możliwość wyboru pomiędzy zwrotem pieniędzy za niewykorzystany bilet na lot lub zapewnienie podróży w innym terminie. Oprócz tego osoby pozostające na ziemi mogą domagać się także odszkodowania związanego z długością trasy lotu. Za trasę do 1500 km przysługuje 250 euro odszkodowania, powyżej 1500 km 400 euro, oraz 400 euro dla lotów poza Unią Europejską od 1500 km do 3500 km, a także 600 euro jeśli lot poza Unię będzie wynosił ponad 3500 km. Warunkami otrzymania odszkodowania jest brak powiadomienia o odwołaniu lotu z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem lub przewoźnik nie uprzedził pasażera o odwołaniu na 7 dni przed odlotem i nie zaproponował połączenia rozpoczynającego się od 2 godzin wcześniej do 4 godzin później. Poza odszkodowaniem, każda osoba, w zależności od czasu oczekiwania na kolejny lot powinna mieć także zapewnione posiłki oraz napoje na koszt linii lotniczych, a jeśli czas oczekiwania jest znacznie dłuższy, również bezpłatny nocleg. Prawo Unii Europejskiej nakłada także na przewoźnika obowiązek poinformowania pasażera o przysługujących mu prawach za pomocą odpowiedniego formularza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.