Jak powinna wyglądać umowa z biurem podróży?
Najważniejszym warunkiem udanych wakacji organizowanych przez biuro podróży jest realizacja przedstawionej przez nie i zaakceptowanej przez klienta oferty. Dlatego przed wyjazdem należy dokładnie zapoznać się z przedstawioną przez biuro propozycją, a następnie żądać umieszczenia tych ustaleń w umowie. Przed jej podpisaniem należy ponadto zwrócić uwagę, czy znajdują się tam niezbędne elementy, a także czy nie ma tzw. klauzul niedozwolonych, czyli zapisów, które chronią organizatora wyjazdu jednocześnie nieproporcjonalnie ograniczając możliwości do egzekwowania przysługujących mu praw.
Wśród niezbędnych zapisów umowy z biurem podroży, które decydują zarówno o jej ważności, jak i o odpowiedniej ochronie umawiających się stron wymienić należy:
- wskazania organizatora wycieczki, w tym jego nazwę, adres siedziby, wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, numer identyfikacji podatkowej (NIP), imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która podpisała umowę w imieniu organizatora,
- miejsce pobytu lub plan wycieczki,
- czas trwania imprezy turystycznej,
- program imprezy, w tym rodzaj, jakość, terminy oferowanych w jej trakcie usług, rodzaj środka transportu, termin i godzinę planowanego wyjazdu i powrotu,
- informacje o obiekcie hotelarskim, w którym nastąpi zakwaterowanie, z dokładnym wskazaniem jego położenia, adresu, kategorię obiektu zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju pobytu,
- liczbę i rodzaj posiłków,
- program zwiedzania i ewentualne inne usługi przewidziane w trakcie wycieczki,
- cenę wycieczki z wyszczególnieniem wszystkich opłat, podatków, ubezpieczeń, a także precyzyjne wskazanie okoliczności, które mogą spowodować podniesienie ceny,
- sposób zapłaty,
- zakres i rodzaj ubezpieczenia oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
- termin powiadomienia klienta o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej, spowodowanym niedostateczną liczną zgłoszeń, jeśli realizacja wycieczki od tego jest uzależniona,
- termin zawiadomienia o przeniesieniu uprawnień z tytułu umowy przez klienta na osobę trzecią, która spełnia warunku udziału w imprezie i przejmuje związane z tym obowiązki,
- informacje dotyczące sposobu zgłaszania reklamacji, a także termin na ich zgłaszanie,
- wymagania specjalne, o których klient powiadomił organizatora wycieczki, a do których ten nie zgłosił zastrzeżeń i zobowiązał się do ich realizacji,
- podstawy prawne umowy oraz konsekwencje prawne z niej wynikające.
Umowa z biurem podróży nie może zawierać klauzul niedozwolonych, gdyż te są dla klienta krzywdzące, a mają na celu jedynie ochronę interesów organizatora. W każdym przypadku, w którym zapisy umowy budzą wątpliwości, warto skontaktować się i poprosić o wyjaśnienie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wątpliwości te zweryfikuje. Warto również wiedzieć, że istnieje rejestr klauzul niedozwolonych. W takim wypadku, nawet jeśli klient podpisze umowę, która takie klauzule zawiera, to nie wiążą one konsumenta z mocy prawa.
Przykładami klauzul niedozwolonych są: wyłączenie odpowiedzialności organizatora w przypadku opóźnienia samolotu lub zmiana hotelu, ograniczenie lub wyłącznie prawa klienta do zwrotu świadczeń za niewykorzystanie programu w całości, zastrzeżenie przez organizatora prawa do odwołania imprezy z przyczyn od niego niezależnych i uniemożliwienie uczestnikom ubieganie się o odszkodowanie z tego tytułu, skrócenie okresu reklamacji czy wyłączenie możliwości klientów o ubieganie się o rekompensatę w przypadku zakwaterowania ich w innym hotelu niż przewidziany w umowie.