Wycieczka last minute a prawa konsumenta

fot. AntonioGuillem/bigstockphoto.com
Zakup wycieczki last minute to okazja do spędzenia wakacji w dużo niższej cenie od pierwotnie oferowanej za tę samą ofertę. Czy to oznacza, że płacąc mniej, automatycznie zmniejszają się prawa konsumenta, który na taką formę urlopu się zdecydował?
Wielu z nich ma takie obawy, a niektóre biura podróży dodatkowo w tym przekonaniu utwierdzają. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega, żeby przed podpisaniem umowy z organizatorem dokładnie ją przeczytać i wyjaśnić wszystkie niejasności oraz doprecyzowanie użytych w niej pojęć.
Zdarza się, że niektóre biura podróży chcąc zaoszczędzić na klientach płacących za wycieczki najmniej, w umowach zawierają klauzule, które wyłączają odpowiedzialność organizatora w większym zakresie niż w przypadku ofert standardowych. Należy jednak pamiętać, że kwestia ta nie należy do swobodnego uznania tour operatora, ale wynika z przepisów, a dokładniej z art. 11a ustawy o usługach turystycznych. Ustawa przewiduje jedynie trzy przypadki wyłączenia tej odpowiedzialności, określając również, że organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Jeśli więc w umowie na zakup wycieczki last minute odpowiedzialność ta będzie ograniczona, należy powiadomić o tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, gdyż tego typu zapisy należą do katalogu klauzul niedozwolonych. Oznacza to, że nawet jeśli klient niezdający sobie z tego sprawy umowę zawierającą takie zapisy podpisze, to biuro nie będzie się mogło na nie powołać, gdyż są one nieważne i nie powodują żadnych skutków prawnych.
Kupując wycieczkę z krótkim terminem rozpoczęcia, konsumentowi przysługuje również prawo do reklamacji, na zasadach takich jak w przypadku wykupu innych ofert. Jeśli więc w trakcie wycieczki okaże się, że nie przebiega ona zgodnie z zapisami zawartej z organizatorem umowy lub jest ona realizowana w niewłaściwy sposób, nie zwlekając należy złożyć reklamację na ręce pilota wycieczki, który ma obowiązek potwierdzić przyjęcie takiego zgłoszenia. Jeśli przyczyny reklamacji nie da się rozwiązać na miejscu, pilot musi przekazać reklamację organizatorowi wycieczki, który ma 30 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonych zastrzeżeń. Jeśli tego nie zrobi reklamację poczytuje się za przyjętą w zgłoszonej formie. Po zakończeniu wycieczki termin na złożenie reklamacji wynosi 30 dni.
W reklamacji należy określić czego żądamy od organizatora, a może to być:
- obniżenie ceny wycieczki,
- odstąpienie od umowy,
- naprawienie powstałej szkody, czyli odszkodowanie.
Poznanie praw konsumenta to poważna sprawa. Musimy przecież wiedzieć, co nam przysługuje, a co nie. Co jednak gdy prawa konsumenta są łamane i ktoś czuje się oszukany? Wtedy zaczynają się schody. Dlatego warto w takich sytuacjach korzystać z porad profesjonalnych prawników, którzy przecież na pewno pomogą rozwiązać problemy. emediatorlegal.pl/