Jak zgłosić reklamację używanego auta?

Reklamacja samochodu

fot. bigstockphoto.com

Osoby kupujące samochody używane często tkwią w przekonaniu, że taka transakcja obarczona jest wyższym ryzykiem niż zakup auta prosto z salonu, a to z powodu braku prawa do reklamacji. Nie jest to jednak myślenie słuszne, gdyż kupującemu auto używane również przysługuje takie uprawnienie, nie odbiegające swym zakresem prawie wcale od prawa przysługującego osobie, która zdecyduje się na nowy samochód. Nie ma przy tym znaczenia czy auto zostało nabyte od profesjonalnego podmiotu, czy też od osoby fizycznej.

Jeśli kupujący stwierdzi wadę auta powinien złożyć wobec sprzedającego reklamację, czyli oświadczenie, w którym informuje go o takiej wadzie. Odpowiedzialność sprzedawcy zależy przy tym od kilku czynników, a wynika ona z zasad rękojmi. Może dotyczyć wad fizycznych lub prawnych samochodu.

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeśli rzecz ma wady fizyczne, które zmniejszają jej wartość lub użyteczność, co nie jest zgodne z celem określonym w umowie sprzedaży lub wynikającym z przeznaczenia rzeczy. Dodatkowo odpowiedzialność ta powstanie, jeśli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał, a także jeśli została wydana kupującemu w stanie niezupełnym.

O wadzie prawnej mówimy w sytuacji, w której okaże się, że samochód jest własnością osoby trzeciej, albo jest prawem takiej osoby obciążony, a także w sytuacji gdy występuje ograniczenie w rozporządzaniu lub korzystaniu z rzeczy na podstawie decyzji lub orzeczenia właściwego organu. W takim wypadku kupujący może od umowy odstąpić, żądać obniżenia ceny, wymiany na rzecz pozbawioną wad lub usunięcia tych wad. W przypadku samochodu nie wchodzi w grę żądanie wymiany na rzecz pozbawioną wad, gdyż zasada ta dotyczy wyłącznie rzeczy oznaczonych co do gatunku, samochód natomiast jest oznaczony co do tożsamości.

Żądanie usunięcia wady przysługuje natomiast jedynie w przypadku zakupu rzeczy od producenta, co może się zdarzyć w przypadku zakupu np. aut poleasingowych, jednak w praktyce kupujący najczęściej korzystają z uprawnienia do odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny.

Sprzedający może się od tej odpowiedzialności uwolnić, jeśli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy, a także jeśli wada ujawniła się na skutek nadmiernej bądź nieodpowiedniej eksploatacji samochodu. Nie jest jednak przesłanką wyłączenia jego odpowiedzialności fakt, że o wadzie nie wiedział. Sprzedawca uniknie odpowiedzialności również w przypadku, gdy wada powstała po wydaniu rzeczy, chyba że ujawniła się ona w wyniku przyczyny istniejącej w rzeczy przed wydaniem.

Strony umowy będące osobami fizycznymi mogą taką odpowiedzialność modyfikować lub ograniczać, np. umieszczając w niej zapis, że odpowiedzialność nie dotyczy wad silnika. Jeśli jednak sprzedawca podstępnie zatai informację o istnieniu takiej wady, wtedy zapis umowy ograniczający jego odpowiedzialność jest nieważny. Wyjątkowo odpowiedzialność taka nie zostanie ograniczona mimo zapisu w umowie, jeśli kupujący będzie zobowiązany do wydania samochodu osobie trzeciej, której przysługuje do niego prawo. Sprzedawca będzie musiał w takim wypadku zwrócić mu równowartość zapłaconej ceny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.