Do czego zobowiązuje klauzula poufności zawarta z pracodawcą?

Klauzula poufności

W umowach z pracownikami, czy też jako aneksy do głównych umów czy kontraktów, pracodawcy często zawierają tzw. klauzulę dotyczącą nieujawniania tajemnicy przedsiębiorstwa, powszechnie znaną jako klauzula poufności. Podpisując ją pracownik zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy wszystkich danych i informacji o firmie, jakie posiada lub zdobędzie.

Przez tajemnicę przedsiębiorstwa należy rozumieć nieujawnione do wiadomości publicznej informacje dotyczące technik, technologii, organizacji firmy, a także wszystkie inne posiadające wartość gospodarczą. Tajemnicą mogą zostać objęte informacje znane pojedynczym osobom jak i pewnej grupie. Definicja tego zagadnienia wywodzi się z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

W przypadku umowy o pracę zakaz udostępniania informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę wynika wprost z kodeksu pracy. Co do zasady obowiązek zachowania tajemnicy wynika z ustawy i nie wymaga zawierania odrębnych umówi, jednak jeśli pracodawca chce wydłużyć ten obowiązek z ustawowych trzech lat po ustaniu stosunku pracy, powinien podpisać z pracownikiem dodatkową klauzulę poufności. Podobnie gdyby zależało mu na sprecyzowaniu, które informacje są poufne, jeśli chciałby zastrzec karę umowną za ich ujawnienie po zakończeniu umowy o pracę, lub jeśli przewidział dla pracownika dodatkowe wynagrodzenie z tytułu przestrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa po ustaniu stosunku pracy.

Aby klauzula spełniała swoje zadanie powinny się w niej znaleźć informacje o okresie obowiązywania, czy też zapis, że obowiązuje on bezterminowo. Ponadto należy w niej wskazać przypadki, w których informacje zastrzeżone mogą zostać przekazane innym osobom, np. pracownikom lub podzleceniodawcom oraz w jakim celu dane te można ujawnić. Trzeba również ustalić sposób przekazywania informacji tajnych, a dokładniej, że powinno się to odbywać odrębnie od przekazywania innych materiałów, a dokumenty powinny być oznaczone jako „poufne”, a także kto jest upoważniony do ich przekazywania i odbioru. Ostatnim zapisem jest ustanowienie konsekwencji, jakie niesie za sobą ujawnienie tajemnicy.

Wśród nich przedsiębiorca może żądać od nielojalnego pracownika:

  • zaniechania dalszych niedozwolonych działań,
  • usunięcia ich skutków,
  • złożenia w związku z tym oświadczenia odpowiedniej treści i formie,
  • naprawienia wyrządzonej szkody,
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
  • jeśli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony – żądanie wpłacenia określonej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.

Czyn taki zagrożony jest również sankcjami karnymi – karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Jeden komentarz

  1. I gabrys pisze:

    Mój pracownik poleciał ciasta cukiernika który teraz dostarcza ciasta do mojego lokalu. Nie zaznaczył że są to ciasta sprzedawane u mnie w lokalu Czy naruszył klauzulę poufności? Czy to samo dotyczy cukiernika z którym niedawno współpracowałem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.