Jak reagować na różnicę ceny przy kasie?
Nierzadko zdarza się, że kupując jakiś produkt doznajemy niemiłego zaskoczenia, gdy okazuje się, że cena przedstawiona na półce jest odmienna od tej przy kasie. W takim przypadku niektórzy machają ręką i albo rezygnują z zakupu, albo decydują się na zakup po cenie kasowej. Jakie są faktyczne prawa kupującego?
Przede wszystkim należy zacząć od przedstawienia obowiązków sprzedawcy w tym zakresie, a mianowicie jest on zobowiązany do dokładnego oznaczenia produktu wystawionego na sprzedaż, co wynika wprost z przepisów. Niedopilnowanie tego obowiązku zagrożone jest karą grzywny do 1 500 zł. Jeśli sprzedawca będzie się uporczywie uchylał od tego obowiązku, możliwe jest nałożenie kary nawet w wysokości 5 000 euro przez Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej.
Zgodnie z prawem przy każdym produkcie wystawionym na sprzedaż powinny znajdować się wywieszki z informacją o cenie oraz jednostce miar, do jakiej się odnoszą, a w razie potrzeby inne informacje umożliwiające identyfikację produktu, np. nazwę producenta.
Interes klienta w tym przypadku chroniony jest przez kodeks cywilny, zgodnie z którym rzeczy wystawione w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Konsument może więc żądać sprzedaży danego towaru po cenie, jaka wynika z zamieszczonej przy nim informacji. Wrzucając towar do koszyka akceptujemy bowiem ofertę w takim kształcie, w jakim została ona przedstawiona, a nie w domniemanej wysokości.
Istotnym jest przy tym moment zawarcia umowy między konsumentem a sprzedającym. Zgodnie z zapisami kodeksu cywilnego należy przyjąć, że ofertą jest oświadczenie drugiej strony woli zawarcia umowy, jeśli zawiera istotne postanowienia tej umowy, a za takie należy przyjąć określenie jej przedmiotu i ceny. Przyjęcie oferty, czyli finalizacja umowy sprzedaży, odbywa się poprzez oświadczenie przez konsumenta składającemu ofertę, w tym wypadku sprzedawcy, o jej przyjęciu. Przy czym oświadczenie to może być złożone również w sposób dorozumiany. W tej sytuacji wyrażenie woli zawarcia umowy przez kupującego nastąpi właśnie przy kasie, a oświadczeniem takim będzie wola kupienia danej rzeczy.
Ważne więc, by nie dać się zbyć tłumaczeniom kasjera, że cena określona na półce jest nieaktualna, ale nie została zmieniona, gdyż prawo stoi w tym wypadku po stronie konsumenta, który ma prawo domagać się sprzedaży danej rzeczy po cenie wskazanej na półce. Jeśli natomiast różnicę zauważyliśmy już po zapłaceniu, kasjer ma obowiązek zwrócić nam nadpłaconą kwotę. Jeśli nie będzie chciał tego zrobić, mamy prawo odstąpić od umowy i żądać zwrotu całej uiszczonej kwoty. I nie mają tu znaczenia tłumaczenia sprzedawcy, że jest to niemożliwe lub utrudnione, to jest jego obowiązek, a klient ma prawo go wyegzekwować. Jeśli napotkamy na opór sprzedawcy, sprawę taką warto zgłosić do inspekcji handlowej, lokalnego rzecznika praw konsumenta, lub skierować do rozpatrzenia przez sąd cywilny. Swoje stanowisko trzeba będzie uzasadnić, warto więc dla celów dowodowych wykonać fotografię ceny na półce.