Kiedy należy się odszkodowanie za wypadek w pracy?
Wypadek przy pracy jest to nagłe zdarzenie zewnętrzne, którego skutkiem jest uraz lub śmierć pracownika, które nastąpiło w związku z wykonywaną przez niego pracą, a dokładniej:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Równorzędnie z wypadkiem przy pracy w zakresie uprawnienia do otrzymywania świadczeń traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:
- podczas podróży służbowej w okolicznościach innych od tych wyżej wymienionych, chyba, że zdarzenie było skutkiem postępowania pracownika niepozostającym w związku z wykonywaną pracą,
- podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony,
- przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające przy pracodawcy organizacje związkowe.
Aby ubiegać się o odszkodowanie należne w związku z wypadkiem w pracy, należy złożyć wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wyraźnym określeniem rodzaju świadczenia, który ponadto powinien zawierać:
- dane identyfikacyjne płatnika składek (NIP, REGON lub numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego lub paszportu),
- dane ubezpieczonego (PESEL, NIP lub serię i nr dowodu osobistego lub paszportu),
- protokół powypadkowy lub kartę wypadku, z uwierzytelnionymi kopiami, a oryginałami do wglądu, wyjaśnieniami poszkodowanego i informacjami udzielonych przez świadków zdarzenia,
- zaświadczenie o stanie zdrowia wypełnione przez lekarza leczącego, wraz z informacjami, że leczenie i rehabilitacja zostały zakończone, lub akt zgonu w przypadku śmierci poszkodowanego.
Wśród dodatkowych dokumentów wymaganych przez ZUS mogą znaleźć się:
- karta informacyjna z udzielenia I pomocy,
- wyjaśnienia, czy poszkodowany odbył obowiązkowe szkolenie z zakresu BHP,
- oświadczenie osoby, której poszkodowany wypadek zgłosił.
Ulegając wypadkowi w trakcie pracy pracownik poza jednorazowym odszkodowaniem może liczyć również na inne świadczenia pochodzące z różnych źródeł, m.in.:
- zasiłek chorobowy, który przysługuje poszkodowanemu w wysokości 100% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe; prawdo do zasiłku przysługuje już od pierwszego dnia po wypadku, czyli od pierwszego dnia niezdolności do pracy;
- świadczenie rehabilitacyjne, przyznawane w takiej samej wysokości jak zasiłek chorobowy, przysługuje od gdy po wyczerpaniu zasiłku chorobowego poszkodowany nadal jest niezdolny do pracy, a dalsze leczenie rokuje na odzyskanie przez niego pełnej sprawności; wypłacane przez maksymalnie 12 miesięcy;
- zasiłek wyrównawczy, przysługuje osobom ubezpieczonym posiadającym status pracownika, przyznawany gdy wynagrodzenie poszkodowanego ulegnie obniżeniu na skutek stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu,
- renta z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje poszkodowanemu, który w efekcie wypadku stał się niezdolny do pracy.