Kiedy należy się odszkodowanie za wypadek w pracy?

Odszkodowanie za wypadek w pracy

Wypadek przy pracy jest to nagłe zdarzenie zewnętrzne, którego skutkiem jest uraz lub śmierć pracownika, które nastąpiło w związku z wykonywaną przez niego pracą, a dokładniej:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Równorzędnie z wypadkiem przy pracy w zakresie uprawnienia do otrzymywania świadczeń traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:

  • podczas podróży służbowej w okolicznościach innych od tych wyżej wymienionych, chyba, że zdarzenie było skutkiem postępowania pracownika niepozostającym w związku z wykonywaną pracą,
  • podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony,
  • przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające przy pracodawcy organizacje związkowe.

Aby ubiegać się o odszkodowanie należne w związku z wypadkiem w pracy, należy złożyć wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wyraźnym określeniem rodzaju świadczenia, który ponadto powinien zawierać:

  • dane identyfikacyjne płatnika składek (NIP, REGON lub numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego lub paszportu),
  • dane ubezpieczonego (PESEL, NIP lub serię i nr dowodu osobistego lub paszportu),
  • protokół powypadkowy lub kartę wypadku, z uwierzytelnionymi kopiami, a oryginałami do wglądu, wyjaśnieniami poszkodowanego i informacjami udzielonych przez świadków zdarzenia,
  • zaświadczenie o stanie zdrowia wypełnione przez lekarza leczącego, wraz z informacjami, że leczenie i rehabilitacja zostały zakończone, lub akt zgonu w przypadku śmierci poszkodowanego.

Wśród dodatkowych dokumentów wymaganych przez ZUS mogą znaleźć się:

  • karta informacyjna z udzielenia I pomocy,
  • wyjaśnienia, czy poszkodowany odbył obowiązkowe szkolenie z zakresu BHP,
  • oświadczenie osoby, której poszkodowany wypadek zgłosił.

Ulegając wypadkowi w trakcie pracy pracownik poza jednorazowym odszkodowaniem może liczyć również na inne świadczenia pochodzące z różnych źródeł, m.in.:

  • zasiłek chorobowy, który przysługuje poszkodowanemu w wysokości 100% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe; prawdo do zasiłku przysługuje już od pierwszego dnia po wypadku, czyli od pierwszego dnia niezdolności do pracy;
  • świadczenie rehabilitacyjne, przyznawane w takiej samej wysokości jak zasiłek chorobowy, przysługuje od gdy po wyczerpaniu zasiłku chorobowego poszkodowany nadal jest niezdolny do pracy, a dalsze leczenie rokuje na odzyskanie przez niego pełnej sprawności; wypłacane przez maksymalnie 12 miesięcy;
  • zasiłek wyrównawczy, przysługuje osobom ubezpieczonym posiadającym status pracownika, przyznawany gdy wynagrodzenie poszkodowanego ulegnie obniżeniu na skutek stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu,
  • renta z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje poszkodowanemu, który w efekcie wypadku stał się niezdolny do pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.