Jak złożyć pozew sądowy?
Aby rozpocząć postępowanie sądowe w danej sprawie, przed sądem trzeba najpierw złożyć pozew. Kwestią zasadniczą jest złożenie wniosku do odpowiedniego dla danej sprawy sądu oraz wybór samego jego sposobu złożenia. Odpowiedzi na to pytanie udziela kodeks postępowania cywilnego.
Na określenie sądu, który rozpatruje dany rodzaj spraw prawo używa określenia właściwość. Tak więc jeżeli mówimy, że dany sąd jest właściwy w danej sprawie, oznacza to, że rozpatrzy on daną sprawę.
Jeżeli zdarzy się, że wniosek zostanie złożony w niewłaściwym organie rozstrzygającym, nie niesie to ze sobą konsekwencji jego nieważności. Pozew taki zostanie przekierowany przez jedną jednostkę do drugiej, tej odpowiedniej. Niemniej, ze względu na uruchomienie procedur przeniesienia dokumentów, mogą wystąpić opóźnienia w jego rozpatrzeniu. Tym samym wydłuży się czas oczekiwania na wydanie wyroku. Aby tego uniknąć należy właściwie określić sąd.
Pozew należy złożyć w biurze podawczym sądu, bądź wysłać do sądu pocztą. Trzeba także pamiętać o tym, że do sądu musi być złożony oryginał wraz z załącznikami, zaś kopie wraz z załącznikami powinny być w ilości odpowiadającej ilości osób po stronie pozwanej.
We wniosku należy jednoznacznie wskazać dane:
- osoby wnoszącej pozew, w tym dane adresowe,
- dane osoby której pozew dotyczy,
- szczegółowy opis sprawy – przedmiot sprawy, wartość przedmiotu sporu,
- uzasadnienie, dlaczego powód wnosi taki wniosek wraz ze wskazaniem dowodów na poparcie jego zasadności.
Musi być złożony oryginał wraz z załącznikami dla Sądu oraz kopie wraz z załącznikami w ilości odpowiadającej ilości osób po stronie pozwanej.
Istnieje również obowiązek złożenia w niektórych sprawach pozwu na specjalnym formularzu, który wynika wprost z przepisów kodeksu postępowania cywilnego. Wniesienie pozwu na formularzu jest obligatoryjne, jeżeli sprawę rozpoznaje się w postępowaniu uproszczonym.
Składanie pozwu przez internet
Obowiązująca od 1 stycznia 2010 r. nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego wprowadziła możliwość składania do sądu pozwów przez internet. Dotyczy to postępowania upominawczego, czyli najprostszych spraw o zapłatę rozpoznawanych przez sąd na posiedzeniu niejawnym.
Pozew do e-sądu mogą wnosić zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami. Mogą to zrobić także umocowani przez nich profesjonalni pełnomocnicy: radcy prawni i adwokaci.
Osoba zamierzająca złożyć pozew w wersji elektronicznej musi wejść na stronę www.e-sad.gov.pl i założyć tam konto. W tym celu niezbędne jest podanie następujących danych:
● imion oraz nazwiska, numeru PESEL, numeru dokumentu tożsamości, miejsca urodzenia, adresu poczty elektronicznej oraz adresu do korespondencji;
● wprowadzenie nazwy użytkownika i hasła.
Po wprowadzeniu danych następuje automatyczna weryfikacja numeru PESEL w bazie.
Konto udostępniane jest użytkownikowi wyłącznie po uwierzytelnieniu. Uwierzytelnienie następuje za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego bądź w przypadku tzw. użytkownika masowego, poprzez podanie loginu i hasła.
Po zalogowaniu należy wypełnić formularz on-line. Zawiera się w nim między innymi takie dane jak: dane identyfikacyjne powoda i pozwanego, określenie żądania pozwu oraz wnioski dodatkowe.